Wednesday, December 25, 2013

Kejamnya


 
Sejak menonton rakaman di U-tube yang dikongsi di dalam Facebook, hati ini tertanya-tanya.  Sudahkah hilangkah sifat-sifat kemanusiaan yang sepatutnya wujud dalam diri seseorang manusia?  Ngeri menonton rakaman CCTV di mana sekumpulan lelaki mendatangi sekumpulan yang lain, dan dengan tidak semena-mena menetak berkali-kali lelaki-lelaki tanpa diduga.  Ada yang sempat lari.  Jelas kelihatan seorang dari mereka ditetak dengan parang atau pisau tajam tanpa berhenti.  Bila dia bangun yang lain pula menetak bertalu-talu.

Begitulah sikap kebinatangan manusia.  Kesyaitanan yang tidak terkawal.  Tidak rasakah bersalah langsung?  Tiada ketakutan seolah-olah dirasuk.

Saya tidak dapat membayangkan kesakitan yang ditanggung oleh si mangsa.  Rakaman CCTV itu sempat menunjukkan saat-saat si mangsa bergerak mengerang kesakitan sehingga dia tidak bergerak lagi.  Agaknya bila dijumpai, mangsa dah mati mengeras.   Aduh, sedangkan kalau kita terguris dan terluka pun terasa kesakitan teramat, apalagi di dalam kes ini ditetak, dipotong berkali-kali.  Lebih baik rasanya ditembak sahaja, kerana kesakitannya tidaklah seteruk dibandingkan dengan mangsa tetakan itu.

Rasanya penyerang-penyerang ini akan bebas dan dengan megahnya menunjukkan kuasa mereka.  Kejamnya gangster…

Rakaman kedua, U Tube yang saya tonton, saya agak juga seorang mangsa kena serang.  Tapi yang seorang ini mungkin sudah berada di bilik kecemasan hospital.  Rakaman yang jelas menunjukkan seorang pemuda di tetak, leher separuh terdedah, tapi masih bernyawa. Nyawa-nyawa ikan.  Luka di leher yang menunjukkan saluran kerongkongnya.  Kemudian ditunjuk bahagian perut yang ditetak,  terburai perutnya. Malahan usus najis juga terburai.  Taktau lah samada pemuda ini hidup atau mati akhirnya.  Yang pastinya pemuda ini mungkin ayah, abang, adik, anak dan saudara pada seseorang.

Rakaman CCTV ketiga pula menunjukkan beberapa pemuda yang cuba merompak syarikat peminjam wang ( tidak pasti ).  Berlaku baru-baru ini dan ada disiarkan di dalam surat khabar.  Salah seorang perompak melepaskan tembakan kearah pintu masuk.  Nasib baik tiada yang terkorban dan perompak pulang dengan tangan kosong.  Tidak hairan kalau perompak-perompak itu berani kembali ke tempat itu semula, kalau tidak berjaya ditangkap.

Pada pemuda-pemudi yang belum terjerumus ke kancah permasalahan ini, jauhilahnya.  Kerana sekali kita terpijat, sukar untuk kita melepasinya.  Gengster-gengster yang berani mati tentunya akan menjejaki anda kalau anda ingin keluar darinya.  Gengster dari puak lain juga menjadi mimpi buruk anda.  Dendam kesumat yang harus dibayar dengan nyawa.  Berbaloi kah?

Bila anda terjerumus, anda akan hilang sifat-sifat kemanusiaan untuk terus hidup.  Samada anda membunuh atau dibunuh. 

Bila anda mula merompak dan berjaya berbuat demikian, anda akan terus melakukan kerja yang keji.

Semakin anda terjerumus, semakin anda jauh dari hidup yang aman.  Renung-renunglah, fikir-fikirlah.  Sebelum berhajat untuk berbuat sesuatu yang tidak baik, fikirlah tentang keluarga anda.  Fikirlah penderitaan yang mereka terpaksa tanggung akibat perbuatan anda.

Terlalu banyak kisah yang anda dapat saksikan di dalam filem.  Banyak paparan filem adalah dari kisah benar, kisah hidup dan pengakhirannya.

Saya berharap pihak polis dapat mengiatkan operasi untuk menangkap gangster, perompak dan sesiapa jua yang membahayakan keselamatan orang ramai.

Biarlah kami warga Malaysia rasa selamat di bumi tercinta.
 
 
Doa saya semoga tahun baru ini dunia ini akan diberkati dengan keamanan !!!
 

No comments: