Friday, July 26, 2013

Bila Posmen tidak Menghantar…

 
Surat merupakan perantaraan penting dan utama untuk kebanyakan orang.  Generasi saya memang amat bergantung dengannya.  Maklum sahaja pada waktu itu tiada media internet yang dapat menghubungkan kita yang berjauhan. 





Tidak seperti sekarang, kita tidak perlu hantar surat.  Kerana kita ada alternatif seperti email, Wassap, facebook dan pelbagai kemudahan lain.  Mesej, photo, kata cinta, kad dan sebagainya dapat dihantar melalui telefon bimbit.  Dunia global menjadi semakin kecil. Walau beribu batu dipisahkan namun teknologi canggih ini dapat mendekatkan kita semua.

Dahulu, setiap surat rasmi, kad ucapan atau surat cinta, pasti di depan sampul surat saya akan catatkan ‘terima kasih Mr Postman’.  Itu tanda saya berterima kasih di atas perkhidmatannya menghantar surat-surat tersebut.  Malahan di kala menjelang Raya, Ang Pow atau paket hijau sebagai tip akan diberi kepada posmen yang menghantar surat ke rumah saya.

Artikel dari akhbar The Star ( 21 Julai 2013 ) yang mendedahkan perbuatan 3 orang posmen yang tidak bertanggungjawab amat mengecewakan saya.  Kejadian membuang surat-surat di Ukay Heights, Ampang menggambarkan sikap tidak bertanggungjawab 3 orang posmen yang di beri tugas untuk menghantar surat-surat kepada penerimanya.  Berlaku pula di bulan Ramadan.  Ishh kalaulah posmen ini beragama Islam.. pekerjaan itu suatu amanah dan ibadah. 

Ini bukan tempat pembuangan sampah !
 
Saya percaya pekerjaan kita walau apapun adalah amanat yang diberikan.  Oleh yang demikian, kita harus menjalankannya dengan penuh ikhlas dan tekun.

Bayangkan surat-surat yang dibuang itu mungkin terdiri dari cek-cek untuk pekerja kerajaan yang pencen, cek membayar hutang, kad ucapan dari orang yang jauh, surat untuk orang yang dicintai, surat pengesahan temuduga, surat kemasukan universiti dan seribu satu kisah yang amat bermakna pada seseorang.  Bayangkan pihak yang menunggu, surat tak kunjung tiba.

Kes-kes lalu - surat jadi sampah  - kejadian berulang kembali !
Posmen-posmen itu bukan sahaja mencuri tulang malah mencemarkan nama baik majikannya iaitu Pos Malaysia.  Mereka sepatutnya dikenakan hukuman yang setimpal dengan perbuatan mereka.

Pernah di tempat tinggal saya dahulu, selalu ada surat milik orang lain yang silap dihantar ke rumah saya.  Mungkin disebabkan alamat yang lebih kurang sama, posmen selalu terkeliru.  Saya sendiri menghantarnya ke pemilik surat tersebut yang tinggal di apartment lain yang agak jauh.  Uncle itu selalu mengucapkan berbanyak terima kasih kepada saya.  Katanya surat itu mengandungi cek pencennya setiap bulan, maklum sahaja dia bekas pengawai tinggi kerajaan.  Kalau saya jenis yang tidak kisah dan buang surat itu, pastinya dia terpaksa menunggu lama dan bersusah payah untuk menghubungi jabatan berkenaan bagi mendapatkan gaji pencennya.


‘I learned the value of hard work by working hard.”


 

No comments: