Sunday, July 21, 2013

Pengajaran


Ada orang yang ingin mendapatkan perhatian, akan cuba mendapatkannya dengan apa jua cara pun.

Pasangan sensasi Avivi muncul lagi di akhbar.  Baca cerita mengenai pasangan ini dalam blog saya terdahulu :  Bila Hilangnya Malu 

Dengan kewujudan dan laungan parti pembangkang mengenai hak dan kebebasan rakyat, golongan seperti pasangan ini semakin berani.  Atas nama jenaka, hak dan kebebasan, mereka mempersendakan Agama Islam.
mstar.com.my   -  Pasangan Alvivi Persenda Ramadan & Islam
 
Perbuatan mereka seolah-olah mencabar pihak polis dan pihak Berkuasa. 

Si Alvin Tan budak terpelajar yang mendapat biasiswa dari Singapura dahulu, takkan tak tau langsung tentang Islam.  Mempersendakan Islam di dalam bulan Mulia Ramadan dengan menunjukkan tanda halal pada makanan yang sememangnya diketahui tidak halal, bodoh betul perbuatannya.

Sememangnya pemuda seangkuh Si Alvin dan pasangannya  Si Vivian Lee perlu diberi pengajaran.  Kalau dibiarkan, anak-anak muda lain akan mengikut jejak mereka dan menganggap mereka sebagai ‘Wira’.  Pasangan ini pandai berpura-pura dan memohon maaf sekadar ‘melepaskan batuk di tangga’.  Mereka tidak akan serik mempamerkan aksi seksual mereka.  Mereka akan terus mencipta sensasi dengan mengetengahkan isu-isu sensitif yang mengugat keharmonian masyarakat dan berbangga dengannya.

Bagi generasi tua, perbuatan sebegini memang dikatakan ‘kurang ajar’.  Mereka ini perlu diajar untuk menghormati orang lain.  Mereka harus bertanggungjawab dengan perbuatan mereka dan menerima padahnya.

Saya lega kerana tiada ahli politik dari parti pembangkang yang tampil untuk menyebelahi perbuatan mereka.  Kerana apa yang salah adalah salah.  Kalau tiada tindakan yang diambil, mereka tidak akan sedar.

Kesian saya mengingatkan betapa ibu bapa pasangan ini menghadapi tohmahan dek perbuatan anak mereka.  Tentu di waktu ini, mereka akan berusaha mencari peguam terbaik untuk mengendalikan kes anak mereka dan mengeluarkan mereka dari penjara. Tetapi biasalah anak-anak sebegini bila terlepas, keluarga pun mereka tidak endahkan.  Cuma teringat keluarga bila berada dalam kesusahan.  Kesusahan yang dicari sendiri.  Inilah padahnya.

Kita hidup di Malaysia yang mempunyai masyarakat majmuk berbilang bangsa.  Harus sentiasa menghormati Agama sendiri dan lain.  Harus selalu bertoleransi antara satu sama lain.  Bukannya memporak-perandakan keamanan yang sedia terjalin.

Anak-anak muda harus faham.  Sila berhenti dan berfikir sejenak sebelum kita berkongsi apa-apa maklumat di dalam talian.   Ini soal hidup dan matinya perpaduan rakyat Negara Malaysia tercinta.

Mengurut Dada.. Alahai apa nak jadi dengan dunia ini ????


 

No comments: