Sunday, July 28, 2013

Salahlaku Penjawat Berunifom – Beranikah Anda Melapurkannya??


 
Sejak kebelakangan ini, saban hari terpampang di akhbar berita mengenai kejadian menembak.  Boleh dikatakan hampir setiap minggu terdapat kes-kes sebegini.

Dan suatu yang pasti, kejadian menembak ini lebih tertumpu kepada satu golongan/kaum.  Saya tidak pasti samada ianya disebabkan pergaduhan gangster, perebutan kuasa atau dendam kesumat.  Tetapi nampaknya pembunuh upahan semakin rancak menjalankan aktiviti dan tugasan mereka iaitu untuk membunuh.  Kalau pembunuh upahan, pastinya mereka di bayar untuk melakukannya.  Aksi berani ini seumpama di dalam filem yang kita tonton.

Ini bererti keselamatan kita juga terancam.  Kita mungkin bukan sasaran mereka.  Tetapi kita mungkin tidak bernasib baik dan berada di tempat salah.  Nyawa kita mungkin melayang dalam beberapa saat. Nampaknya nyawa kita bak di hujung rambut. 

Begitu mudah mereka mendapat bekalan senjata api.  Apa dah jadi dengan pihak imigresen?  Apa dah jadi dengan pihak polis?  Bukankah pasukan keselamatan dan pihak polis tugasnya melindungi rakyat?

Gerun bila saya memikirkan, Malaysia yang dahulunya selamat, kini didalangi oleh manusia yang tidak berhati perut, bebas melakukan jenayah dan dapat meloloskan diri dari ditangkap.  Apakah kerana kebanjiran pendatang tanpa izin yang semakin ramai sehingga suatu hari nanti tidak terkawal.  Ragut, samun, rompak, rogol, culik, bunuh boleh berlaku di hadapan kita.  Kita mungkin menjadi mangsa.  Apakah strategi pihak polis untuk menandangani isu-isu yang semakin serius ini ?  Bukankah tugas mereka untuk memastikan si penjenayah ditangkap dan diletakkan di dalam penjara?

Namun apa akan terjadi, sekiranya mereka yang diberi tanggungjawab untuk melindungi kita tersasar dari amanat mereka dan mereka ini yang mengancam kehidupan kita?

Beranikah kita melapurkan rasuah yang terjadi di kalangan mereka yang mempunyai kuasa, kedudukan dan harta? Beranikah kita lapurkan salahlaku penjawat kerajaan?  Beranikah kita tampilkan diri bilamana kehidupan kita serta keluarga kita tergugat?

Begitu buruk tanggapan orangramai terhadap pihak polis, sehingga bila ada sekatan kereta yang diadakan, di dalam hati sudah mengagak mereka ini mahukan wang.  Dan sememangnya ini yang berlaku tetapi siapa berani bersuara? 

Begitu juga pekerja di sektor kerajaan.  Rasuah berleluasa, semua orang tahu.  Namun mulut terkunci kerana tiada sesiapa yang mahu terjerat.  Sememangnya sebagai orang Islam saya malu bila ada teman-teman yang mengatakan si polan dalam bulan Ramadan ini masih meminta wang habuan untuk memudahkan sesuatu urusan dijalankan.  Maklum sahaja sudah hampir menyambut Raya. 

Lantas saya bertanya mengapa harus kita layan kehendak mereka.  Pada saya ‘Government Servant’ sepatutnya memberi khidmat kepada kita rakyat yang sebenarnya membayar gaji mereka. Sebabnya kita rakyat Malaysia membayar cukai.   Selalunya jawapan yang saya terima adalah kerana bukan semua urusan yang dapat dipenuhi dengan sempurna.  Tanpa ’habuan’ setiap kekurangan akan dijadikan alasan untuk menolak permohonan/urusan kita.  Jadi urusan menjadi semakin sukar dan mengambil masa terlalu panjang.  Surat dan dokumen malahan fail yang dikemukakan pun boleh ‘ghaib’.  Ada yang sengaja melambatkan maklum balas, melengahkan kelulusan sesuatu permohonan.  Lantas mahu tidak mahu. ‘habuan’ terpaksa di beri.

Tak percaya pada saya?  Tanyalah pada setiap rakyat Malaysia.  Dengar cerita dan kisah mereka yang berhadapan dengan kekecewaan apabila berdepan dengan ‘Government Servant’.  Yang korup, penyalahgunaan kuasa, curi tulang, tidak amanah, malas dan sebagainya. 

Saya akui ada yang menjalankan tugas dengan penuh amanah.  Tetapi bila diletakkan di persekitaran kerja yang penuh dengan pekerja-pekerja yang mempunyai sikap buruk dan negatif, akhirnya yang baik pun terikut, mungkin dalam keterpaksaan.  Janganlah kerana 'nila setitik, rosak susu sebelanga'.  Kembalikan keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap Anda.

Hari ini kita dikejutkan dengan berita kejadian menembak Pengerusi MyWatch R Sri Sanjeevan.  Kejadian tembak ini dikatakan ada kaitan dengan pendedahannya mengenai salahlaku pihak polis.
Sila baca :-
28-07-13 Mstar online
 
 
Menggeleng Kepala !!!  Apa Nak Jadi ?? Malaysia Oh Malaysia ?
 

No comments: