Friday, September 6, 2013

Kereta Dilanggar - Apa perlu Anda Buat !! ( Bahagian 1 )


Atau Apa saya buat  ( Ini cerita saya )

Kata orang, malang tak berbau.  Memangpun.

Selepas cuti panjang menyambut Hari Raya Aidil Fitri, saya kembali bertugas.  Timbunan fail-fail perlu diselesaikan, namun saya pasrah kerana bagi saya tugasan itu merupakan amanah yang perlu saya jalankan.

12 Ogos 2013, hari pertama selepas kembali bertugas, kira-kira jam hampir 5 petang, saya dikejutkan dengan kedatangan seorang pemuda Melayu ke pejabat bertanyakan siapa pemilik kereta yang nombornya disebut olehnya.  Lantas saya pun bangun bergegas melihat apa yang terjadi.

Terkejut beruk bila saya nampak tempat saya pangkir kereta, ada sebuah lori cement mixer disitu.  Biar betul, tadi kereta sayakan diletakkan di situ, kata hati kecil saya.

Bila keluar dari pejabat dan pandang benar-benar di hadapan pintu masuk, tu dia kereta saya.  Depan telah terlanggar kereta teman sepejabat saya.  Ishh apa dah jadi?

 
Rupa-rupanya kata si pemandu lori, dia meletakkan lorinya agak jauh seberang sana dan keluar membeli makanan.  Bila dia kembali, lorinya sudah berada di tempat letak kereta saya dan kereta saya sudah terseret ke hadapan.  Katanya breknya mungkin putus dan lori bergerak dengan sendirinya ke depan dan melanggar kereta saya.

 
Punyalah cepat, bebudak tarik kereta datang.  Saya pun rapla, kata orang Penang.  Pening..  Tapi hati ini memujuk.. cool down…

Lalu teman sepejabat melihat belakang keretanya dan mendapati hanya sedikit sahaja yang terkena malahan takda yang kemek.

Kereta saya pula lain cerita.  Depan nombor plat pecah, belakang pun pecah jugak. 

 
 
Lalu teman saya mengambil segala butir-butir si pemandu iaitu kad pengenalannya, syarikat majikannya dan nombor telefon bimbitnya.  Bebudak tarik kereta sudah sibuk mengelilingi kami.  Saya tidak membenarkan mereka menarik kereta saya ke workshop mereka kerana setahu saya selepas itu sekiranya kita ingin menukar workshop lain terpaksa membayar mereka.

Apa lagi saya cepat-cepat menelefon anak lelaki saya.  Sebabnya baru-baru ini, dia juga terlibat dalam kemalangan kereta.  Keretanya masuk workshop, dahlah lama, hasil kerja memang teruk.  Bayangkan baru keluar dari workshop keretanya berasap.  Saya yang mengikutnya dari belakang cepat-cepat menelefonnya.  Pusing balik ke workshop, rupa-rupanya ada satu fius enjin yang dah terbakar dan pekerja workshop kononnya tak perasan.  Nasib baik anak saya memang pakar dalam hal kereta, kalaulah saya, alamat dah terbakar.  Minta simpanglah.
Lepas itu bila dia jalan lagi, temperature naik terus.  Lantas dia segera pandu kepada workshop lain yang sering dia hantar dan nasib baik bateri keretanya masih dalam jaminan dan digantikan  dengan yang baru.  Seperkara lagi, sewaktu kereta dimasukkan ke workshop yang tarik kereta semasa kemalangan, seingat anak saya cermin kereta tidak retak.  Namun selepas itu bila dia pergi jengok di workshop, terdapat keretakan dan kata mereka cermin tidak dapat diganti kerana insuran tidak melindunginya.  Menyesal hantar ke workshop itu dan buat tuntutan insuran, kalau tau beginilah hasilnya baik keluar duit sendiri. 
Sebabnya, selepas itu anak saya terpaksa menghantar semula keretanya ke workshop lain yang ada pekerja mahir mengendalikan kereta jenisnya.  Dahlah tuntutan yang dibuat ke atas insuran tinggi, namun hasil yang diperolehi menghampakan.  Apalagi NCBnya turut hilang. Hmm..  Inilah realiti.. semua tahu tapi tidak dapat berbuat apa-apa.

Lantas saya menelefon saudara saya.  Dia memberi saya nombor telefon agen workshop yang dikenalinya.  Bila saya telefon, dia menyuruh saya membuat lapuran polis.

Katanya saya mempunyai 2 pilihan.  Pertama, keluar wang sendiri bayar kos membaiki kereta saya dan kemudiannya menuntut balik wang itu dari pihak Insuran.  Ini adalah kerena kereta yang melanggar saya adalah kenderaan komersial dan saya perlu menuntut 3rd party insurannya.  Itupun kalau keputusan polis nanti menunjukkan dia bersalah.  Katanya ada orang yang menuntut wang insuran mereka sehingga 2 tahun baru dapat semula.  Saya tidak pasti kesahihan kata-katanya.

Kedua, saya menuntut dari insuran saya sendiri.  NCB saya 55% hilang.  Saya tidak perlu mengorek keluar duit sendiri.  Namun saya tegas enggan memilih opsyen ini kerana saya berpendapat bukan salah saya.  Saya tidak mahu kehilangan NCB saya.

Nasib baik kereta masih boleh bergerak, lepas kerja saya bergegas ke balai polis.

( bersambung – Bahagian 2 )

 

No comments: