Monday, August 26, 2013

Petua – Hilangkan Sakit Barah Gigi / Gusi


Aduh Sakitnya !!
 

Maksud Petua : Nasihat, petunjuk, atau panduan yg ber­guna (biasanya oleh orang tua-tua atau yg berpengalaman) tentang cara melaksanakan atau mencapai sesuatu dgn berkesan.

Petua yang di amalkan oleh orang dulu-dulu selalunya menggunakan bahan-bahan semulajadi yang murah dan senang di dapati pada waktu itu di kampong.  Daun-daun yang tumbuh liar boleh didapati percuma. 

Petua-petua turun temurun yang berkesan seharusnya dipraktikkan dan tidak dibiarkan hilang dari pengetahuan generasi akan datang.

Apabila kita menghidapi kesakitan, amalan petua sekurang-kurangnya dapat mengurangkan atau meredakan kesakitan sebelum kita berjumpa dengan doktor.  Kalau terus sembuh, tidak perlu jumpa doktor atau beli ubat di farmasi.  Jimat.

Seringkali kita menghidapi sakit barah gigi/Gusi.  Sakitnya bukan calang-calang sehinggakan hendak makan pun jadi tiada selera dek kesakitan.

Berikut petua yang saya ingin kongsikan bersama anda.  Petua ini adalah dari buku Petua Jelita yang saya beli sewaktu baru-baru mendirikan rumahtangga.  Buku itu saya simpan dengan baik sehingga kini.


Petua  1.  Kumur dengan garam.  Atau perlahan-lahan lumur garam di tempat yang sakit. 

Daun Semalu
 
Petua 2.  Ambil Daun Semalu. Campurkan kapur dan ramas sehingga ia mengeluarkan buih pekat.  Titis sedikit air ke dalamnya.  Lumur buih pekat di pipi yg bengkak.  Petua ini akan menolong mengatasi kesakitan anda.

 
 
 
 
Buah Nona
 
Petua 3.  Rebus kulit buah nona dan 2 batang bayam yang dibersihkan bersama 2 gelas air sehingga tinggal 1 gelas.  Sejukkan air rebusan dan jadikan air untuk berkumur.  Kumur berkali-kali.  Sapukan air itu sedikit di pipi kanan dan kiri hingga ke paras tengkuk.
 
 
 
 
 
 

Daun Senduduk
 
 
Petua 4.  Ambil akar senduduk, 2 keping asam keping ( asam gelugur ), sebuku garam dan 3 gelas air.  Campur dan rebus sehingga menjadi 2 gelas air.  Gunakan air rebusan untuk berkumur 2 kali sehari.  Selain menghilangkan bengkak gusi, ia juga boleh menguatkan gigi.






Kata Orang Tiada Rotan, Akar Pun Berguna !!!



No comments: