Thursday, November 22, 2012

'Cruise 4 Charity to Phuket and Krabi' on SuperStar Libra

Makan Angin Sambil Beramal

'Cruise 4 Charity to Phuket and Krabi' on SuperStar Libra
Date: 4 Nov 2012 - 7 Nov 2012
Pelayaran 4 hari 3 malam di Kapal SuperStar Libra

Saya telah dimaklumkan oleh saudara saya seorang pekerja di Hospital Adventist, Pulau Pinang bahawa pihak Hospital dengan kerjasama SuperStar Libra akan mengadakan percutian selama 4 hari 3 malam dari Pulau Pinang ke Phuket dan Krabi, Thailand.  Yuran kabin akan didermakan kepada Dana Kanser, Hospital Adventist.

 

Memikirkan saya dapat bercuti sambil beramal, saya mengambil keputusan untuk menyertai kruise pada saat-saat sebelum tarikh tutup pendaftarannya.  Lagipun, oleh kerana bayaran yuran kabin merupakan derma maka ianya dikecualikan dari cukai pendapatan ( derma yang diiktirafkan ).  Untuk kabin twin sharing ( berkongsi ) cuma RM 1,900 bermakna seorang hanya RM 950.00. Jumlah ini termasuk makan sarapan pagi, tengahari dan malam.

Jumlah ini tidak termasuk tax pelabuhan laut sebanyak RM 196.00
Pemandangan Pelabuhan dari Kapal Superstar Libra

Saya tiba di Swettenham Pier Cruise Terminal jam 2.00 petang.  Sebaik sahaja menunjukkan surat pengesahan penempahan dan passport di kaunter, saya diberi kad acess.  Selepas melalui imigresen, passport diserahkan kepada kru kapal yang berada diluar sebelum masuk ke kapal.  Kad access ini adalah penting kerana ianya merupakan kad untuk anda menaiki kapal, kunci memasuki kabin dan kad caj.  Semua perbelanjaan akan dimasukkan ke dalam kad access.  Segala jumlah yang terkumpul hendaklah dijelaskan malam sebelum atau pagi hari terakhir di dalam kruise.  Selepas pembayaran barulah anda dapat mengambil balik passport anda.
Kad Access


Tiba sahaja di dalam kapal, kami menuju ke restaurant Ocean Palace untuk makan petang. 

Selepas itu, penumpang-penumpang adalah dikehendaki untuk mendengar taklimat mengenai keselamatan dan langkah-langkah yang perlu diambil sekiranya berlaku kecemasan.


Penumpang berkumpul secara berkumpulan berasingan untuk mendengar taklimat keselamatan
 
 

Lepas itu, kami pun menyimpan beg di dalam kabin.  Bilik kabin adalah agak luas untuk 2 orang dan ada juga kabin untuk 3 orang.

Semua kelengkapan seperti tuala mandi, gel mandi, syampu, ubat dan berus gigi disediakan. Terdapat tv juga.  Jadi anda akan berasa selesa seperti berada di hotel.

Sarapan pagi, tengahari dan malam adalah disediakan di beberapa restauran seperti Four Seasons Restaurant, Ocean Palace & Mariners Buffet. (Bayaran adalah merangkuminya)

Sebaik sahaja anda tiba di dalam kapal, anda boleh mengambil jadual aktiviti dan merancang aktiviti mengikut kesukaan anda.  Bagi anda yang mempunyai anak kecil, ada tempat permainan khusus untuk mereka.
Suasana di lobby

Makan sarapan pagi, tengahari dan malam adalah disediakan di beberapa restauran seperti Four Seasons Restaurant, Ocean Palace & Mariners Buffet.

Anda boleh berenang di kolam mandi sambil berjemur.  Kanak-kanak juga dapat berseronok di kolam mandi yang terletak di tingkat atas.  Anda dapat menikmati makanan sambil bersantai di situ.


 

Bagi anda yang suka berkaraoke atau melihat pertunjukkan, anda boleh memilih untuk berbuat demikian.  Ada yang percuma dan ada yang perlu dibayar.  Bagi anda yang suka berjudi, terdapat kasino juga.

Pada malam terakhir, diadakan makan malam bersama kapten kapal dan kru-kru mereka.  Anda boleh memilih sesi pukul 7.00 atau 9.00 malam.  Anda dinasihatkan menempah pada hari pertama supaya anda mendapat slot makan malam yang anda sukai.  Anda boleh memilih makan malam makanan cina (tidak halal) ataupun barat.  Makanan adalah sedap dan menyelerakan.

 
A holiday on-board a luxury ship opens up new experiences: decks of fun, first class dining and impressive entertainments.
SuperStar Libra is designed to meet the changing needs of today's passengers, challenging the conventional model of cruising by providing a more relaxed, resort-style cruise, complete with flexibility and non-intrusive services of the highest standard. Escape the stress of everyday life, as SuperStar Libra brings you to a world-class exclusive floating resort on the high seas offering you an impressive array of facilities, entertainment, recreational activities and services coupled with warm Asian hospitality, which have become the hallmarks of Star Cruises.
Tantalize your taste buds with an array of exotic cuisine expertly prepared by the professional chefs onboard. Indulge in gastronomic delights with an exciting choice of dining options:
• Blue Lagoon
• Coconut Willy’s
• Four Seasons Restaurant
• Lickety Splits
• Mariners Buffet
• Ocean Palace
• Pool Bar
• Taipan
Great entertainment awaits you at the world class lounges. Be enthralled by the international novelty acts and dazzling shows. Dance or sing the night away at the discotheque and karaoke lounge.

• Skyline KTV (Open-style karaoke lounge)
• Boomer’s (Discotheque)
• Stardust Lounge (Show Lounge)
Sports and fitness buffs will be able to flex their muscles and continue their daily exercises even though they are on a holiday away from home. There’s a whole range of sports and fitness facilities that will keep you in good health and shape.

• Fitness Centre (Gymnasium, sauna and massage)
• Golf Driving Range (Outdoor golf driving range)
• Swimming Pool (Outdoor swimming pool)
• Twin Hot Tubs (Jacuzzi)
• Sports Deck (Basketball court, jogging track and shuffleboard)
Your cruise holiday will not be complete without some photographs and cruise souvenirs. So, go ahead and shop onboard for yourself and your loved ones. Pamper yourself with an array of hair and beauty treatment available or surf the net while your children have fun at the children’s playroom.


• Ports O’Call (Onboard shopping)
• Photo Gallery (Photo printing services and souvenirs)
• Internet CafĂ© (Internet surfing)
• Beauty Salon (Hairdressing and beauty salon)
• Porthole (Children's playroom)
• Activity Centre (Games loan centre)
 
Untuk mengetahui kemudahan yang terdapat di dalam kapal, sila layari laman : http://www.starcruises.com



Bagi aktiviti luar kapal ketika di Phuket dan Krabi, anda boleh dapatkan senarainya dari front desk.  Setelah anda memilih destinasi dan aktiviti kesukaan anda, caj ke dalam kad access anda.
Pemandangan Di Pantai Patong, Phuket.  Nun Jauh kelihatan Kapal Superstar Libra

Phuket
 
Krabi




 

No comments: