Tuesday, June 5, 2012

Saturday BBQ Buffet Dinner @ Jerejak Rainforest Resort

Indah Khabar Dari Rupa. Memang Tidak Berbaloi..


Saturday BBQ Buffet Dinner + Ferry Transfer + Fire Show @ Jerejak Rainforest Resort

Coupon Terms :

·         At least 2 days prior reservation required
·         Multiple coupon per bill
·         Coupon valid only on Saturday (including public holidays)
·         Child 7-12 years old pay RM25 including Ferry
·         Coupon valid from 23 Apr 2012 - 23 Jul 2012
·         See Universal Terms that apply to all Everyday Coupons.

Highlight

·         Fresh food
·         Good environment

·         Get, set, go to Jerejak for a food outing!

·            Are you the type of person that wonder how much fun their Saturday night can get? Wonder no more! Food has played a very important role in my life, and everyone who knows me knows I can eat a lot despite my size. If I could, I would eat out in a buffet and they'll have me as their loyal customers, and it gets better if I bring along my hungry friends too! This offer is dedicated to hungry people like me and you, Jerejak Rainforest Resort's Saturday night buffet - nothing like getting close to nature, listening to the chirping birds and grabbing a few platefuls of meat and vegetables. Only for RM29 per person, now you don't have to worry about Saturday night plans because Jerejak will be waiting for you! Alright!




Indah Khabar Dari Rupa.  Memang Tidak Berbaloi..

Tertarik dengan tawaran menarik dari http://www.everyday.com.my dan peluang untuk menjelajah dan melangkah ke Jerejak Rainforest Resort, maka saya pun membuat cadangan kepada rakan-rakan sekerja serta famili untuk menikmati pemandangan dan makanan segar di situ seperti diwawarkan.

Peluang keemasan ini tidak kami lepaskan, dan saya selaku perancang terus membeli 17 kupon yang berharga RM29.00 seorang (dewasa).  Kami menetapkan 02 June 2012 disebabkan ianya jatuh pada cuti Hari Keputeraan Agung dan cuti sekolah.  Saya menelefon resort berkali-kali untuk memastikan tempahan kami dicatatkan dalam jadual  mereka.

Tiba hari yang ditetapkan, saya bersama rakan-rakan dan anak mereka teruja menunggu feri untuk ke resort tersebut.  Kami menaiki feri pukul lebih kurang 6.30 petang dan tiba hampir 7.15.  Selepas berjalan-jalan ke resort, kami pun sampai ke Restoran Santapan.

Tiba di situ kelihatan sekumpulan ahli gereja yang mungkin mengadakan seminar disitu sedang menikmati buffet di bahagian dalam restoran Santapan yang dipisahkan kaca antara ruang dalam yang berhawa dingin dan ruang luar yang terbuka.

Memandangkan buffet dijadualkan bermula 7.30 malam, saya pun memasuki ruang dalam dan bertanyakan penyelia samada buffet sudah bermula dan makanan yang telah dihidangkan disitu adalah juga untuk kami yang membeli kupon.  Lantas jawabnya, buffet bermula selepas 7.30 dan makanan akan didapati diluar ( ruang terbuka ). 

Berhubung dengan tempat duduk pula, kami diberi tempat duduk di ruang terbuka nun dihujung.  Lampu tidak menyala dan kipas pun dah rosak.  Selain dari kami, terdapat lebih kurang 20 lebih orang berada di ruang terbuka.  Terdengar rungutan yang sama dari mereka.  Saya jangka mereka ini juga membeli kupon seperti kami.  Apakah kerana kami membeli kupon dengan harga diskaun, maka layanan yang diberikan juga kelas kedua??

Pada mulanya kami dengan sabar menunggu, namun sehingga 8.30 malam, tray diluar masih belum disi makanan, walaupun pekerja sudah mulai membakar barbeku.  Kelihatan kumpulan disebalik kaca sedang rancak menikmati makanan mereka.  Kumpulan di tepi kami sudah hilang sabar dan memasuki ruang berhawa dingin untuk mengambil makanan.  Bila melihat keadaan begitu, barulah rakan-rakan saya turut masuk ke situ untuk mendapatkan makanan.  Bukan sahaja makanan yang dihidangkan sedikit variati sahaja, kebanyakannya sudah habis.  Buah-buahan pun habis dimakan oleh kumpulan dalam sebelum kami sempat menikmatinya.  Yang diisi semula berkali-kali adalah nasi goreng (nasi goreng cili dan sedikit kobis).


Bila saya nampak penyelia tadi, terus saya tanya mana makanan yang sepatutnya dihidangkan di tray luar seperti yang dikatakannya sebelum itu? Dan bolehkah saya mengambil makanan dari dalam, sekarang katanya boleh pula.  Masalahnya makanan sudah habis, dan lambat diisi semula dan ada yang tidak diisi.

Lebih menyakitkan hati adalah, air sejuk kosong tidak dihidangkan.  Bila kita bertanya pada pelayan di situ katanya kalau hendak air sejuk/putih, beli mineral.  Hah??  Setahu saya hotel lima bintang pun bagi air kosong percuma.  Lainlah kalau kita minta air jus..  Alahai tak masuk akal betul.  Katanya ada air teh dan kopi yang dihidangkan.  Bukankah air teh atau kopi lebih mahal berbanding dengan air kosong? Takkanlah kanak-kanak dan bayi nak suruh minum kopi.  Itupun air teh dan kopi habis, dan setiap kali terpaksa meminta  mereka untuk mengisinya semula.

Berbalik pula, cerita pasal berbeku.  Sosej hitam melegam.  Ikan cencaru bakar, namun air asam habis, tak diisi semula.  Ikan bakar separuh masak pula tu.  Tak nampak pun bayang udang  seperti yang ditunjukkan dalam gambar promosi.  Yang ada kambing, ayam.. entahlah ada daging lembu tak, sebab fed up terpaksa beratur dengan perut yang kosong.  Yang lebih teruk, sate ayam pun dah rasa masam dalamnya…  Nasib baik tak sakit perut bila balik rumah.  Manalah ada selera nak makan kalau begini.

Rakan-rakan saya semuanya merungut.  Sayalah yang paling segan kerana saya yang mencadangkan dan mengesyorkan tempat ini.  Saya tidak faham kerana awal-awal lagi kami sudah menempah dan mereka sudah menjangkakan kehadiran kami.  Lainlah kalau kami tetamu tak diundang yang datang mengejut.  Ini jelas membuktikan ketidakprofesional mereka yang menguruskan buffet ini.  Kelam kabut melihat staf disitu bekerja.  Rajin namun tiada perancangan dan ketua yang mengarahkan dan memastikan semuanya berjalan lancar

Nasib baik ada pertunjukan api, sekurang-kurangnya terhibur hati budak-budak yang dibawa bersama.

Macamana hendak menarik pelancung dari luar sekiranya layanan begini yang diterima.  Atau kerana kami orang tempatan atau membeli dengan harga diskaun, kami sepatutnya menerima perkhidmatan seperti ini?? Bukankah tujuan mengadakan promosi adalah untuk menarik pelanggan ke resort ini ?Tapi kalaulah masakan dan perancangan sebegini, rasanya tujuan menarik pelanggan tidak akan kesampaian namun sebaliknya.

Sayang, resort yang sebegini indah, namun layanan yang diberikan tidak setara. 

Sebenarnya saya jarang memberi review yang negatif, tapi kes ini memang terukkkk….

Dengan harga RM29 seorang, kami boleh dapat makanan laut yang lebih segar dan pastinya sedap di Tambun.


Inilah kali pertama dan terakhir, saya dan rakan-rakan akan menjejakkan kaki ke situ.
Rasa bersalah melihat kehampaan di wajah rakan-rakan yang turut sama kesitu.



No comments: