Tuesday, August 14, 2012

Sejauh Mana Kejujuran Anda?

Sembang-sembang dengan anak-anak, tiba-tiba topik ini keluar.

Kisahnya begini, baru-baru ini anak-anak saya keluar makan bersama.  Saya tidak turut serta kerana kurang sihat.

Seperti biasa, sebelum makanan sampai, mereka bertiga akan bermain dengan telefon bimbit.  Tahu-tahulah anak zaman sekarang.  Sudah menjadi kebiasaan kalau melihat anak-anak asyik dengan telefon bimbit ataupun Ipad.  Kalau saya ada bersama, tentu saya akan mengingatkan mereka untuk simpan telefon bimbit atau peralatan lain.  Restoran yang mereka kunjungi merupakan restoran milik teman saya.

Selepas habis makan, mereka bertiga berlalu tanpa menyedari bahawa telefon bimbit salah seorang dah tertinggal.  Bila separuh perjalanan pulang kerumah, barulah anak saya menyedari telefon bimbitnya dah tertinggal, lalu kembali ke restoran bertanyakannya.  Anak-anak saya pasti bila mereka berlalu, salah seorang pelayan (pekerja asing) terus membersihkan meja itu.  Bila penyelia bertanya, terus jawabnya tak jumpa pun.  Namun dia tidak berani pandang ke muka anak-anak saya.

Kata anak sulung saya, bila menyedari kehilangan telefon itu, terus disuruh adiknya menelefon nombor telefon bimbit yang tertinggal itu.  Katanya lagi, sekiranya orang yang jumpa telefon itu jawab bererti peluang masih ada dan tinggi.  Jadi dia pun telefon namun telefon bimbitnya telah dimatikan.  Jadi sebelum sampai balik kerestoran itu, mereka dah rasa peluang untuk dapat balik adalah tipis.

Anak sulung saya sudah 2 kali menjumpai telefon bimbit dan mengembalikannya kepada empunya yang sah.  Katanya karma hidup, bayangkan kalau kita yang kehilangan barangan itu, tentu kita susah hati.  Begitu jua sekiranya orang lain yang hilang. 

Pernah kawan KLnya datang membeli belah disini.  Mencuba baju dan langsung tertinggal t/b di kedai pakaian.

Bila keluar dan menyedari  kehilangannya, terus menggunakan t/b kawannya untuk dial nombor t/bnya, sayup-sayup kedengaran bunyi di sebalik bilik dalam kedai pakaian itu.  Bila bertanyakan pada jurujual di situ, mereka buat-buat tak tahu.  Bila sms suruh kembalikan, orang yang terjumpa itu jawab ha.ha. sori..

Kesimpulannya, lain kali bila anda terjumpa barang berharga, kalau hati anda tergerak untuk kembalikan, buatlah demikian.  Kiranya anda ragu-ragu dan mula memikirkan nilai barangan tersebut, maka kejujuran anda akan tergugat.

Ada orang yang hendak senangkan hati, terus katakan pada diri.. terjumpa.  Namun kalau anda punya kesempatan untuk mengembalikannya tetapi tidak berbuat demikian.. jujurkah anda pada diri anda?

Sentiasa tabik pada mereka yang jujur.
Sentiasa ingatkan pada anak-anak, setiap kali bangun dari meja tidak kira di restoran atau mana-mana, sebelum melangkah pergi, palingkan muka dan lihat ke arah meja dan kerusi itu.  Jadi kalau tertinggal apa-apa sempat mengambilnya semula.



No comments: