Friday, September 23, 2011

Peringatan buat pemilik perniagaan

ANTARA KEUNTUNGAN DAN KEPUASAN PELANGGAN


Sejak kebelakangan ini, terdapat pelbagai tawaran dan promosi hebat oleh peniaga-peniaga yang bersaing sesama sendiri. Sudah tentu persaingan ini menghasilkan kebaikan untuk pengguna, membolehkan kita mendapat banyak pilihan.

Alam internet membuka ruang untuk peniaga meluaskan pasaran perkhidmatan dan produk mereka. Salah satunya adalah urusan di website-website yang menawarkan kupon-kupon pada harga yang begitu rendah, sesuatu yang tidak boleh ditolak.

Sekiranya anda peniaga/usahawan yang menawarkan produk/khidmat, anda perlu bersedia.
Website-website kupon yang terkenal dapat menarik pelanggan kepada anda, namun anda yang menentukan samada pelanggan itu akan kekal atau muncul sekali sahaja.

Saya berpendapat pemilik perniagaan seharusnya bersedia apabila cuba menawarkan produk/khidmat mereka di internet. Ini adalah kerana tawaran hebat sudah semestinya menarik perhatian ramai pelanggan untuk membelinya. Adakah anda dan pekerja-pekerja anda bersedia untuk melayani kerenah pelanggan dan memberi khidmat dengan sepenuhnya??

Cuba bayangkan kalau seorang pelanggan melangkah masuk, pertama sekali , expetasinya adalah tinggi.

Kalau nilai pakej yang ditawarkan bernilai ratusan ringgit, sudah semestinya, pelanggan tersebut mengkehendaki layanan seperti yang dijanjikan. Sebenarnya pelanggan ingin menilai sejauh mana kebenaran nilai pakej yang ditawarkan, sebelum dia mengambil keputusan untuk mengunjungi tempat itu di lain kali. Jangan memberi gambaran salah kepadanya.

Tapi masalahnya adalah bila pelanggan masuk dan menunjukkan kupon, pekerja mula mempunyai idea bahawa pelanggan membeli dengan harga rendah maka perkhidmatan yang diberikan adalah sambil lewa sahaja. Kekadang bila pelanggan berpusu-pusu datang, pekerja kepenatan dan tentu sekali tidak dapat memberi tumpuan kepada kerjanya. Ini bukan sahaja menjejaskan layanan kepada pelanggan baru tetapi juga kepada pelanggan sediada. Inilah silapnya. Pemilik/majikan perlu mengambilkira masalah ini. Pekerja perlu difahamkan bahawa setiap pelanggan adalah asset , bukannya beban dan seharusnya diberi layanan sebaik mungkin.

Bila anda mula memperkenalkan khidmat anda melalui promosi, sepatutnya khidmat yang diberikan adalah 100%. Jangan biarkan pelanggan anda terasa tertipu. Setiap pertanyaan perlu dijawab dengan mesra. Bila selesai, sepatutnya pelanggan ditanya apa pendapat tentang layanan atau produk yang ditawarkan. Dari maklum balas pelanggan, peniaga dapat mempertingkatkan mutu khidmat yang diberikan. Kritikan membina perlu diterima.

Ingatlah , Setiap pelanggan adalah unik dan berbeza. Bila pelanggan berpuas hati, maka usaha anda berjaya. Pelanggan kemudiaanya menyebarkan kebaikan khidmat/produk anda, dan ianya berterusan.




No comments: