Friday, March 23, 2012

KIASU

Kiasu (Chinese: 驚輸; Pe̍h-ōe-jī: kia-su) adalah perkataan di dalam Hokkien yang membawa maksud ‘ takut kalah ‘ (Vernacular Chinese: ).

Dalam masyarakat sekarang yang menilai orang dari pangkat, kedudukan, kejayaan dan kekayaan, tidak hairan sekiranya, kebanyakan orang sekarang bersikap sedemikian. Sikap tidak mahu kalah ini telah menguasai kehidupan era ini.

Dari pemerhatian saya, ramai ibu bapa yang mempunyai sikap ‘kiasu’ ini dan memberi tekanan kepada anak-anak untuk cemerlang dalam pelajaran.  Mungkin juga kerana pernilaian masyarakat sekarang yang mementingkan jumlah A yang anak-anak mereka dapat kumpul dalam permarkahan mata pelajaran mereka.  Sistem pembelajaran kita juga meletakkan syarat A untuk dipilih ke pengajian tinggi atau mendapat biasiswa.

Kadangkala kesian saya melihat kanak-kanak sekolah rendah yang dihantar setiap hari ke pusat tuisyen, muzik, dan macam-macam kegiatan oleh ibu bapa mereka.  Budak-budak ini bukan sahaja dibebani dengan kerja sekolah, malahan ditambah dengan kerja tuisyen dan lain-lain.

Pernah saya lihat ketika menemani anak saya ke kelas arithmetic dahulu, duduk sebelah saya ada seorang ibu yang membawa anak perempuannya berusia dalam lingkungan 4 tahun.  Anaknya sedang menjawab soalan arithmetic itu, ibu disebelah asyik marah-marah bila anak menjawab salah.  Dalam hati saya berkata, ‘bagaimana anaknya nak beri tumpuan dan berfikir jika ibu sebelah asyik memarahi dan mengatakannya bodoh’?

2 hari lepas menemani anak perempuan mengambil keputusan SPM.  Saya menerima keputusannya dengan tenang, tidak menghampakan 8A+2B.  Namun saya melihat ada ibu yang masih marah-marah walhal anak mendapat 9A atau 10A.  Anak-anak mereka bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran dan menghadiri tuisyen saban hari.  Tertekan hidup seperti itu! 

Berbeda dengan anak saya yang hanya belajar sendiri, aktif band sekolah, menyertai NILAM, keluar dengan teman-teman sekolah, menikmati setiap saat remajanya.
Dekati dan dengari rintihan anak-anak anda ....




No comments: