Tuesday, March 27, 2012

Pendidikan

Memang menjadi harapan setiap ibu bapa untuk melihat anak-anaknya berjaya ke menara gading demi mendapat segulung ijazah.  Serasa cerah seluruh hidupnya.

Namun haruslah disedari bahawa bukan semua anak-anak yang pintar dan berminat untuk meneruskan pembelajaran sehingga ke peringkat yang tertinggi.

Ada ibubapa yang begitu ghairah untuk mendaftarkan anaknya ke kolej atau universiti swasta yang tinggi pembiayaannya. Pernahkah kita bertanya apa hasrat dan cita-cita anak kita, bukannya cita-cita kita.  Sememangnya kita mahu yang terbaik untuk anak-anak kita, namun sekiranya terlalu mendesak anak-anak menuruti kehendak kita, sekiranya mereka gagal kelak tentunya kita (ibu bapa) yang  dipersalahkan.

Al kisah, ada ibubapa yang menghantar anaknya ke luar kota (KL) untuk menuntut di sebuah universiti terkemuka.  Setiap semester menghantar wang kepada anaknya.  Ibunya menyangka anaknya sedang meneruskan pengajiannya sehingga baru-baru ini, dia mendapat berita bahawa anaknya sudah lebih 2 tahun tidak menuntut di universiti tersebut.  Rupa-rupanya dia gagal menunjukkan prestasi yang baik dalam pengajiannya dan diberhentikan.  Tetapi dia berpura-pura dan membohongi ibubapanya seolah-olah masih meneruskan pengajiannya dan wang masih dihantar kepadanya.  Terkini anak itu, disuruh pulang dan bekerja.

Jadi, kenalpasti minat dan bakat serta kemampuan anak anda.  Belajar setinggi manapun akhirnya kita akan memasuki alam pekerjaan.  Sekiranya anak anda tidak minat belajar dan kurang pintar, mungkin anda perlu pertimbangkan untuk mendaftarkannya untuk mempelajari kemahiran seperti kecantikan, menjahit, memasak dan lain-lain bidang yang diminatinya.  Langkah terakhir adalah menyuruhnya bekerja sahaja.  Mengumpul ilmu pengetahuan dalam selok belok pekerjaan dan menimba pengalaman.  Itu lebih baik.





No comments: