Friday, May 11, 2012

Salah Anjing Atau Tuannya??

Saat ini terdengar bunyi salakan anjing dari jiran sebelah.  Teringat rancangan reality television Dog Whisperer Cesar Millan yang ditayangkan di  rangkaian Nat Geo WILD .

Saya bukannya peminat binatang seperti anjing dan kucing.  Saya tidak minat langsung.  Tambahan pula, saya alah pada bulu binatang.

Namun saya nampak ramai orang yang sayangkan binatang seperti anjing dan kucing.

Ada yang berbelanja beribu-ribu semata-mata memelihara binatang kesayangan.  Malahan ada binatang yang bernasib baik lebih dari manusia.  Ia disayangi oleh tuannya seperti anak dan dilayan bak menatang minyak yang penuh.  Kata teman-teman, anjing adalah binatang yang mengenang budi, suka bermanja dan setia pada tuannya.  Memang ada jenis anjing yang begitu comel dan disukai ramai. 

Seperti kata Cesar Millan, dari tingkah laku binatang seperti anjing, kita akan ketahui bagaimana tuannya.  Sekiranya tuannya berjaya mengawal tingkah laku anjingnya maka anjingnya akan mendengar kata.  Sebaliknya sekiranya mereka gagal, tingkah laku anjing mereka akan teruk.  Saya seronok menonton rancangan itu meskipun saya tidak memelihara sebarang binatang kesayangan. 

Berbalik kepada persoalan anjing di rumah sebelah, anak perempuan saya cukup takut dengannya.

Bila terdengar kami membuka pintu sahaja, anjing itu mula menyalak.  Kekadang saya cuba menggunakan teknik yang pelajari dari Cesar Millan untu mengawal anjing itu, namun setakat ini tidak berhasil, maklum sahaja anjing itu bukan milik saya pun.. Haha

Sebenarnya kalau anda tinggal diapartment, anda tidak dibenarkan untuk membela anjing.  Namun ramai yang dalam diam-diam memeliharanya dalam rumah.  Ah.. tak kisahlah asal jangan dibiarkan ia berkeliaran diluar.  Ada poster yang ditampal di hadapan lif yang memberi amaran kepada tuanpunya anjing, sekiranya didapati anjing mereka berak di kawasan apartment, mereka akan didenda.

Jadi sekiranya anda tuanpunya anjing, sila bersikap lebih bertanggungjawab.  Pastikan anjing anda diikat dan tidak berkeliaran merata-rata. Kalau rumah anda ada memelihara anjing yang ganas dan boleh membunuh, pastikan anda meletakkan tanda amaran tentang adanya anjing tersebut.  Sekurang-kurangnya kalau ada perompak yang nak masuk rumah anda, diapun berfikir berkali-kali. 

Baru-baru ini saya terbaca diakhbar, seorang warga emas mati digigit anjing jirannya.
          Khabarnya anjing itu terlepas keluar dan menyerang warga emas yang malang itu.

Di Pulau Pinang, tidak lama dulu, ada juga kes dimana ada seorang pelancong asing yang digigit mati oleh 2 ekor anjing bila dia mendekati anjing-anjing itu.


Masalahnya salah anjing atau salah tuannya ???  Nyawa seseorang melayang kerana kelalaian tuanpunya binatang.  Ada mangsa yang bersalah kerana memasuki sesuatu tempat walaupun sudah sedia maklum terdapat anjing yang garang.  Tabiat binatang ini adalah menyerang bila terancam. 

Kenali jenis baka anjing yang anda ingin miliki.  Jangan hanya beli kerana ikutan namun tidak memperdulikan binatang tersebut.  Sesetengah jenis anjing memang dilatih untuk berbuat demikian. Akhirnya ada orang terbunuh kemudian anjing dibunuh pula. 

No comments: