Wednesday, May 2, 2012

Jenama

‘Ada harga Ada rupa’ / ‘Ada rupa Ada harga’

Kes 1

Sebut sahaja produk kecantikan kulit umpamanya SK-II, apa yang kebanyakan orang bayangkan?

Tentunya jenama mahal , kulit yang cantik.  Kalau jenama mahal, semestinya orang kaya sahaja mampu membelinya, itulah tanggapannya.  Begitulah jenama memainkan peranan penting tentang perspektif orang ramai terhadap seseorang.

Sebab itulah syarikat-syarikat gergasi mengenepikan sebahagian besar perbelanjaan untuk pengiklanan, promosi dalam penjenamaan produk mereka.

Baru-baru ini anak gadis saya berkunjung ke kaunter produk kecantikan SK-II untuk mengambil hadiah yang dimenanginya untuk di buat review.  Sambil berjalan-jalan dengan membimbit beg kertas yang terpampang jenama berkenaan, dia ke kedai lain untuk membeli barang.

Menyangka dia tidak memahami bahasa yang mereka bualkan, dua orang jurujual perempuan memberi komen seperti berikut :-

Jurujual 1 : ‘Wow!, muda sahaja dah beli SK-II, tentunya anak orang kaya’.

Jurujual 2 : ‘Entah-entah Cuma beg kertas sahaja, takda kandungannya’

Jurujual 1 mendekati anak gadis saya dan mencuri pandangan ke dalam kandungan beg kertas yang di bawa oleh anak saya dan kembali kepada temannya.

Jurujual 1 : Memang benarlah, dia beli SK-II, sah anak orang kaya’.

Kes 2

Kita beralih pula kereta Ferrari atau Lamborghini, apa yang kebanyakan orang bayangkan?

Tentu sahaja ada klass, jenama mahal.

Ini kisah benar, dahulu di KL.  Bila setiap kali melangkah keluar dari Ferrari atau Lamborghini, pastinya semua mata akan tertumpu pada si pembawa dan penumpangnya.

Kalau depan hotel, ada valet yang akan meletakkan kereta untuk kita.  Kita jadi perhatian.  Orang ramai mungkin meneka siapa gerangan pemilik kereta itu, semestinya orang kaya.

Pengawal kondominium pun memanggil kita ‘Datin’.  Alahai kerana sumpahan gelaran ‘Datin’, ‘Datuk’ mula mengatal hendak menikah lain..  Akhirnya 'Datuk' menjadi Atuk... hahahaha...

Begitulah bagaimana barangan yang kita guna boleh menaikkan status kita secara langsung dalam masyarakat yang memandang kebendaan.

Ada padi, segala menjadi.

No comments: