‘Ada harga Ada rupa’ / ‘Ada rupa Ada
harga’
Kes 1
Kes 1
Sebut sahaja produk kecantikan kulit umpamanya SK-II, apa yang
kebanyakan orang bayangkan?
Tentunya jenama mahal , kulit yang cantik. Kalau jenama mahal, semestinya orang kaya
sahaja mampu membelinya, itulah tanggapannya.
Begitulah jenama memainkan peranan penting tentang perspektif orang
ramai terhadap seseorang.
Sebab itulah syarikat-syarikat gergasi mengenepikan sebahagian besar
perbelanjaan untuk pengiklanan, promosi dalam penjenamaan produk mereka.
Baru-baru ini anak gadis saya berkunjung ke kaunter produk
kecantikan SK-II untuk mengambil hadiah yang dimenanginya untuk di buat
review. Sambil berjalan-jalan dengan
membimbit beg kertas yang terpampang jenama berkenaan, dia ke kedai lain untuk
membeli barang.
Menyangka dia tidak memahami bahasa yang mereka bualkan, dua orang
jurujual perempuan memberi komen seperti berikut :-
Jurujual 1 : ‘Wow!, muda sahaja dah beli SK-II, tentunya anak orang
kaya’.
Jurujual 2 : ‘Entah-entah Cuma beg kertas sahaja, takda kandungannya’
Jurujual 1 mendekati anak gadis saya dan mencuri pandangan ke dalam
kandungan beg kertas yang di bawa oleh anak saya dan kembali kepada temannya.
Jurujual 1 : Memang benarlah, dia beli SK-II, sah anak orang kaya’.
Kes 2
Kita beralih pula kereta Ferrari atau Lamborghini, apa yang
kebanyakan orang bayangkan?
Tentu sahaja ada klass, jenama mahal.
Ini kisah benar, dahulu di KL.
Bila setiap kali melangkah keluar dari Ferrari atau Lamborghini,
pastinya semua mata akan tertumpu pada si pembawa dan penumpangnya.
Kalau depan hotel, ada valet yang akan meletakkan kereta untuk
kita. Kita jadi perhatian. Orang ramai mungkin meneka siapa gerangan
pemilik kereta itu, semestinya orang kaya.
Pengawal kondominium pun memanggil kita ‘Datin’. Alahai kerana sumpahan gelaran ‘Datin’, ‘Datuk’
mula mengatal hendak menikah lain.. Akhirnya 'Datuk' menjadi Atuk... hahahaha...
Begitulah bagaimana barangan yang kita guna boleh menaikkan status
kita secara langsung dalam masyarakat yang memandang kebendaan.
Ada padi,
segala menjadi.
|
No comments:
Post a Comment