Wednesday, April 25, 2012

Pertunangan

Upacara Pertunangan


Adat diisi, janji dilabuh.
Maksudnya Adat harus dijalankan, persetujuan harus ditepati.



Ahad Lalu 22 April 2012, saya bersama kakak ipar sekeluarga serta saudara terdekat yang lain,  wakil rombongan pihak lelaki berkunjung ke rumah pihak perempuan untuk upacara menyarungkan cincin pertunangan.

Seronok melihat kemeriahan pihak kami yang menyiapkan hiasan barangan hantaran untuk pihak perempuan.  Antaranya tepak sirih, kek, buah-buahan, coklat, manisan, kuih, tart yang digubah indah.  Tidak lupa sebentuk cincin hadiah pertunangan kepada pihak perempuan.  Makanan juga disediakan untuk santapan saudara mara yang datang membantu.

Setiba kami dirumah pihak perempuan, kami disambut meriah oleh mereka.  Terdapat pelamin kecil yang indah menghiasi ruang tamu.  Pihak perempuan membalas dengan barangan kuih, kek, coklat yang juga dihias indah.  Rombongan kedua-dua pihak bersetuju dengan wang hantaran sebanyak RM 11,121.00 (? Tepatkah jumlahnya-alahai tak berapa ingat pula )  dan mas kahwin sebanyak RM 1,212.12 beserta 2 bentuk cincin.  Wow unik angkanya.



Dipersetujui tarikh majlis perkahwinan sekitar pertengahan bulan Disember ini.  Mungkin ijab kalbu akan dipercepatkan dahulu seperti kehendak orang tua.

Selepas itu, diikuti upacara menyarungkan cincin oleh kakak ipar saya (bakal mak mertua), disusuli pula dengan upacara menyuap gula.  Tiba giliran saya, gementar jadinya.  Saudaranya yang lain, mengusik saya, kata mereka ‘ belum jadi mak mertua dah gelabah’.  Apalagi gelak ketawa semua orang jadinya.

Oleh kerana, hari itu juga merupakan harijadi tunang perempuannya, maka satu kek istimewa dihadiahkan oleh anak saudara saya kepada tunangnya.  Upacara memotong kek harijadi juga turut disambut serentak dengan majilis pertunangan.


Kepada Zyaid Iskandar dan Farah, untie ucapkan ‘Selamat Bertunang’. 
Semoga kebahagiaan menjadi milik kalian berdua yang sama cantik dan padan.
Alhamdulillah,  kita menanti hari bahagia anda berdua kelak.

No comments: