Friday, April 27, 2012

Petua – Menghilangkan bau busuk ketiak

Bau busuk ketiak??  Tidak lagi ...

Kadangkala bila berada di dalam lif atau kumpulan yang ramai, kita akan terhidu bau ketiak yang kuat dan memeningkan kepala.  Setiap kali bila berada dalam situasi begitu, saya akan teringat satu petua yang diperturunkan oleh arwah bapa mertua saya dan amat berkesan.  Dahulu, setiap kali ada rakan-rakannya  yang berbau ketiak yang tidak menyenangkan, pastinya dia akan menghadiahkan ‘penawarnya’ kepada mereka.

Tawas atau nama kimianya ‘alluminium potassium sulphate’ boleh di dapati di kedai mamak.  Rupanya seperti batu kristal dan boleh didapati dalam pelbagai saiz. Di Pulau Pinang, anda boleh membelinya di kedai mamak tepi Pasar Chowrasta ( Jalan Penang )dengan harga RM 10 sekilo.  ( Anda cuma perlu bayar beberapa puluh sen untuk seketul tawas berukuran segenggam tangan) Sekiranya tawas yang anda beli, berupa batu yang agak tajam, asah sedikit agar permukaannya licin supaya tidak melukakan ketiak anda ketika menggunakannya. 
Caranya murah dan mudah sekali.   Rahsianya adalah penggunaan tawas setiap kali anda selesai mandi.  Gosokkan tawas pada ketiak anda yang basah setiap kali habis mandi.  Letakkan di satu sudut yang kering di bilik air anda.  Jangan rendam dalam air kerana ia akan larut.

Tawas juga boleh digunakan untuk menjernihkan air di kolah.

Saya pernah nampak tawas dijual dalam bentuk batang (seperti deodoran ) oleh suatu jenama produk dengan harga yang lebih mahal.
Tawas juga boleh didapati dalam bentuk kristal manik.


SELAMAT MENCUBA !
** Elakkan dari makanan yang terlalu banyak rempah.

No comments: