Wednesday, April 4, 2012

Masalah Parking

Tensionnya.. Ni pasal parking lah, apa lagi..
Masalah saya bermula sejak anak sulung membeli kereta lebih besar secondhand.  Oleh kerana, tempat letak kereta di apartment cuma diperuntukkan satu ruang setiap rumah, kereta kedua terpaksa di letak di luar apartment.  Tempat letak kereta luar apartment, konsep siapa cepat dia dapat.  Bayangkan jumlah kereta yang ada kerana kebanyakan orang memiliki lebih dari satu.  Mungkin kerana kegagalan sistem pengangkutan awam, ramai orang lebih rela membeli kereta walau terpaksa berhutang selama 9 tahun..
Aduh oleh kerana hari ni, di bawah apartment ada pertubuhan keagamaan yang mempunyai ahli hadir untuk mendengar ceramah, maka bertambahlah jumlah kereta yang diletakkan di tepi jalan berhampiran dengan apartment.
Ada orang yang pentingkan diri, meletak kereta sembarangan.  Bila saya hendak pusing balik selepas puas mencari ruang, jalan terlalu sempit kerana ada kereta yang letak di tempat yang tidak sepatutnya.  Terpaksa call anak suruh tolong alih untuk pusing balik.  Reverse, ke depan, kebelakang lagi.. tup terlanggar sikit belakang kereta, aduh kereta tercalar. Hmm
Akhirnya terpaksa tebalkan muka, minta belas kasihan pengawal untuk membenarkan saya masuk ke tempat letak kereta bawah apartment.  Ada satu ruang kosong kerana rumah depan saya tiada penghuni..
Kalau anda tinggal di apartment dan mempunyai banyak kereta, tentunya anda juga mempunyai masalah sama.
Kalau anda membeli rumah berhampiran apartment, anda juga akan menghadapi masalah yang sama kerana kereta-kereta kepunyaan pemiliik apartment akan diletak hingga ke depan rumah anda.
Kalaulah saya memiliki rumah yang mempunyai laman besar yang boleh letak kereta ( 4 buah – angan-angan lagi, hihi sekadar nenghilangkan tension dan bengang !)

Andai anda memiliki kereta :-


..  Bayar pinjaman kereta
-   Bayar insuran
-  Bayar road tax
 -  Bayar petrol
-  Bayar khidmat mekanik
- Bayar penyelenggaraan
- Bayar tempat letak kereta
- Bayar cuci kereta





1 comment:

Chucky Charlie said...

Sekarang tahun 2015. Saya menhadapi masalah yang sama. Lebih teruk tiada tempat letak kereta di luar apartment saya. Hanya ada jalan raya. Terasa menyesal membeli apartment.