Wednesday, April 25, 2012

Semakan untuk Gelaran Kehormat


Kuala Lumpur : Orang ramai dapat merujuk kepada laman web BAHAGIAN ISTIADAT di bawah Kementerian Jabatan Menteri untuk menyemak samada darjah kebesaran dan pangkat kehormat yang digunakan oleh seseorang individu itu sah dan di ikhtiraf oleh Kerajaan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong memberitahu Dewan Senate hari Rabu bahawa laman web itu mempunyai senarai lengkap dan menyeluruh penerima-penerima Darjah Kebesaran , Bintang dan Pingat, samada dikurniakan oleh Yang Di Pertuan Agong atau dari punca yang diiktiraf.

Liew berkata menurut polisi dan peraturan semasa, hanya darjah kebesaran kurniaan oleh Yang DiPertuan Agong, Sultan, Pemerintah dan Yang DiPertua Negeri adalah diiktiraf oleh Kerajaan.

Bagi darjah kebesaran dari negera luar, hanya mereka yang dikurniakan oleh kepala negeri atau kerajaan dari Negara berpemerintah adalah diiktirafkan.

Ragu-ragu tentang pangkat gelaran kehormat seseorang? Untuk kepastian, semak dalam talian.. http://www.istiadat.gov.my


Teringat lawak teman dahulu, katanya cuba anda masuk ke dalam Kopitiam dan memanggil sekumpulan  orang yang berada di dalamnya dengan panggilan ‘Datuk’,  tentu ramai yang berpaling kepada anda.  Saya termangu-mangu tidak faham apa yang diperkatakan oleh teman saya itu.  Yang lain gelak ketawa.

Kemudian barulah dia menerangkan kepada saya.  Maksudnya, terlalu banyak pangkat ‘Datuk’ yang diberikan sehingga ada yang langsung tidak layak memakai gelaran itu.  Takda gaya Datuk langsung.  Ada seseorang yang saya kenali bergelar Datuk, namun alahai perangai macam samseng jalanan.  Dari mana pangkat ‘Datuk’ tu agaknya?

Kata teman saya, dia lebih selesa mendapat pangkat ‘Datuk’ tulen dengan kehadiran cucu pertama dan diikuti cucu kedua. 

Ada yang berkata, ‘Ada Apa Pada Nama Dan Pangkat’?  Namun hakikatnya, zaman ini, gelaran pangkat dan nama dapat mengubah persepsi orang ramai terhadap pemiliknya.
Terlalu ramai yang menggunakan pangkat dan nama untuk menipu dan mengaburi mangsa-mangsa mereka.  Jadi berwaspadalah sebelum anda menjadi mangsa seterusnya.

No comments: